11.12.11 2011 blev den længste og travleste
sæson for skibstrafikken nord om Rusland. Den belgiske tanker
Perseverence åbnede sæsonen i slutningen af juni og lukkede den i
slutningen af november. 34 skibe tilbagelagde i 2011 hele distancen
fra Murmansk i vest til Kamtjatka i øst. Tilsammen transporterede de
over en million ton gods. Til sammenligning blev der sidste år kun
fragtet godt 224.000
ton.
Det er ikke meget i forhold til de 6-8 mio tons, som årligt blev transporteret langs ruten i sovjet-tiden, men klimaændringerne vil formentlig gøre ruten til en stadigt større konkurrent til Suezkanalen – eller til den langt længere rute syd om Afrika. 2011 blev det første år, da et Suez-max skib passerede nord om Rusland og den samlede godsmængde på menes allerede næste år at stige til 2,5 mio tons. Viceminister for regional udvikling Aleksandr Viktorov forventer, at transporten i 2020 vil ligge på mellem 30 og 75 mio ton.
Statslig kontrol
Hvis man i fremtiden i sommerhalvåret vil
skære et par dage af sejltiden fra Asien til Nordeuropa og undgå
piratfyldte farvande, skal man dog berede sig på at betale ved kasse
et. Det fremgår af en ny lov som i øjeblikket er på vej den
russiske statsduma. Pga sine enorme økonomiske og militære
interesser i området vil den russiske stat have monopol på
opkrævning af told for sejlads langs ruten. Tolden skal dække
driften af infrastrukturen langs den russiske nordkyst, heriblandt
isbryderflåden og måske også et net af redningsstationer drevet af
det russiske katastrofeministerium.
- Loven, der indtil nu kun er
blevet førstebehandlet, rummer ingen geografisk afgrænsning af
Nordsøstpassagen.
Den russiske regering har bestilt bestilt
fire dieselelektriske ubåde, der skal afløse Ruslands nedslidte
flåde af atomdrevne isbrydere. I juli måtte isbryderen Tajmyr
således afbryde sit arbejde på Jenisejfloden og sejle i dok i
Murmansk pga af en læk i kølesystemet.