politik
политика
økonomi
экономика
energi
энергия
kultur
культура
 

Rekordår for Nordøstpassagen

 
 
I takt med den globale opvarmning bliver nordøstpassagen til et stadigt mere interessant alternativ til Suez.


11.12.11 2011 blev den længste og travleste sæson for skibstrafikken nord om Rusland. Den belgiske tanker Perseverence åbnede sæsonen i slutningen af juni og lukkede den i slutningen af november. 34 skibe tilbagelagde i 2011 hele distancen fra Murmansk i vest til Kamtjatka i øst. Tilsammen transporterede de over en million ton gods. Til sammenligning blev der sidste år kun fragtet godt 224.000 ton.

Det er ikke meget i forhold til de 6-8 mio tons, som årligt blev transporteret langs ruten i sovjet-tiden, men klimaændringerne vil formentlig gøre ruten til en stadigt større konkurrent til Suezkanalen – eller til den langt længere rute syd om Afrika. 2011 blev det første år, da et Suez-max skib passerede nord om Rusland og den samlede godsmængde på menes allerede næste år at stige til 2,5 mio tons. Viceminister for regional udvikling Aleksandr Viktorov forventer, at transporten i 2020 vil ligge på mellem 30 og 75 mio ton.

Statslig kontrol
Hvis man i fremtiden i sommerhalvåret vil skære et par dage af sejltiden fra Asien til Nordeuropa og undgå piratfyldte farvande, skal man dog berede sig på at betale ved kasse et. Det fremgår af en ny lov som i øjeblikket er på vej den russiske statsduma. Pga sine enorme økonomiske og militære interesser i området vil den russiske stat have monopol på opkrævning af told for sejlads langs ruten. Tolden skal dække driften af infrastrukturen langs den russiske nordkyst, heriblandt isbryderflåden og måske også et net af redningsstationer drevet af det russiske katastrofeministerium.
- Loven, der indtil nu kun er blevet førstebehandlet, rummer ingen geografisk afgrænsning af Nordsøstpassagen.

Den russiske regering har bestilt bestilt fire dieselelektriske ubåde, der skal afløse Ruslands nedslidte flåde af atomdrevne isbrydere. I juli måtte isbryderen Tajmyr således afbryde sit arbejde på Jenisejfloden og sejle i dok i Murmansk pga af en læk i kølesystemet.

 
Tilføj kommentar