politik
политика
økonomi
экономика
energi
энергия
kultur
культура
 

’Har du fået det værre under Putin og Medvedev?’

 
 
Skoleinspektør Kira Petrovna og samfundsfagslærer Raisa Aleksandrovna forsøger at banke noget fornuft ind i eleverne. Foto: Komanda Navalnogo


Forud for weekendens antikorruptionsdemonstrationer i Rusland forsøgte en skoleinspektør og en lærer i en 10. klasse at stemple elevernes støtte til demonstrationen og dens initiativtager, Aleksej Navalnij, som farlig og upatriotisk. Uden det store held. En elev optog og offentliggjorde episoden, som tegner et portræt af en gennemideologiseret russisk uddannelsessektor. Og et splittet land

Sådan begynder min artikel der blev bragt i Information den 27. marts 2017. Her følger en dansk oversættelse af ordvekslingen mellem skoleledelse og elever i byen Pogar i Branskj regionen i det vestlige Rusland.









Skoleinspektøren: Til jer, der har interesseret sig for Navalnyjs aktiviteter. Godt, han foreslår af nedværdige vores siddende top, sige «Nej til korruption» og så videre. Hvilke konkrete tiltag foreslår han? At gå til en demonstration? At sige, hvilket svin han er?

Elev 1: han vil bare have svar. Han har lavet en video om Medvedev og han vil have svar fra magthaverne.

Skoleinspektøren: Og hvad så?

Elev 1: Magthaverne tier

Skoleinspektøren: Nej hør nu her! Hvis I nu laver en film om Kira Petrovna (inspektøren selv, jg), skriver at huner sådan og sådan, at hunikke gør sit arbejde, at der er kakerlaker på skolen, I laver en demonstration og kræver svar. Tror I, at jeg kommer ud og snakker med jer?

Elev 2: Nej.

Skoleinspektøren: Og det gør han da heller ikke! Der er jo komisk. Et politisk program, det er konkrete handlinger: for at styrke økonomien, udarbejdelse af planer. Det som han laver, det er ren og skær provokation. Forstår I? Det forstår I ikke endnu. Vi har nu en meget ustabil økonomisk situation for nu at sige det ligeud. Et økonomisk hul. På baggrund af hvad? I Har haft samfundsfag osv. I ved, at der er, i bund og grund, er en økonomisk blokade mod vores land. Jeg vil gerne høre, hvad I ved, hvad er det der sker?

Elev 2: Der er krise.

Skoleinspektøren: Hvad har skabt den krise? (utydeligt)

Elev 2: Sanktionerne, EU, hele denne blokade.

Skoleinspektøren: En gang til? Af hvem? Af EU, korrekt? Dvs vi har nu vores leders meget stabile og stærke politik. Han har meget høje ratings på den internationale scene. Pga hvad? Pga udenrigspolitiken. Indenrigspolitiken er, selvfølgelig, svag. Fordi der ikke er nogen penge, og det får vi at mærke nu, især fordi …

Elev 2: Hvilken udenrigspolitk fører vi? USA er imod os, Europa er imod os.

Skoleinspektøren: Som resultat af hvad? Pga hvad?

Elev 2: pga Krim, at vi lissom tog Krim.

Skoleinspektøren: Og synes du, det er dårligt?

Læreren: Tog Krim? Der var en folkeafstemning … (utydeligt)

Skoleinspektøren: Godt, fortæl mig, hvad der ifølge jer skete? Jeg næsten brænder for at høre det. Lad mig høre, måske er der en eller anden side af sagen jeg ikke kender.

Elev 2: Hvorfor blev der indført sanktioner mod os?

Skoleinspektøren: du har lige svaret på dit spørgsmål.

Læreren: Pga. Anvendelse af magt. At vi viste magt.

Elev 2: Pga Krim.

Skoleinspektøren: Ved du hvorfor … Hvorfor begyndte krige i Ukraine i det hele taget?

Elev 2: Pga revolutionen.

Skoleinspektøren: Pga hvad?

Elev 2: Magtskiftet

Skoleinspektøren: Jammen knægt, du læser ingenting og du ved ingenting. Du har meget overfladisk viden. Hvorfor brød denne konflikt i det hele taget ud? Hvorfor blandede USA sig?

Elev 2: Det gjorde USA da heller ikke direkte (utydeligt)

Skoleinspektøren: Man indtog Krim og trak sig tilbage. Hvordan forholdt USA sig til det?

Elev 2: Har De set amerikanske soldater i Ukraine?

Skoleinspektøren: Har du set russiske soldater i Ukraine?

Elev 2: Ja, der er mange videoer i omløb, flere end De aner.

Skoleinspektøren: De videoer er formentligt opstillede.

Læreren: Og man skal ikke stole på dem … (utydeligt)

Elev 2: Jeg har hørt mange informationer, at nogens venner …

Skoleinspektøren: Unger, jeg forstår, at I ser ensidigt på det her. I har ingen bred politisk horisont. Det er et meget smalt problem: I har set Navalnyj, set hans video, og det er det, det mener I, I har ikke jeres egen mening om det her, kun det I bliver påtvunget. Nogle gange benytter I ikke-bekræftede og sågar kan man sige provokatoriske klilder.

Læreren: som marionetter … (utydeligt)

Elev 2: Hvad så hvis vores meninger er sammenfaldende med hans?

Skoleinspektøren: Nå så I har en mening? Hør nu her. Det jeg forsøger at antyde er, at I ikke kun bør se de her … Hvis man siger, at har, ja, der går det dårligt, så skal I også se andre kilder.

Læreren: I skal betvivle enhver kendsgerning

Elev 2: Men vi ser også mere end en kilde.

Skoleinspektøren: Så må I se meget i en retning.

Elev 1: Men vores fjernsyn viser kun det, som passer staten …

Skoleinspektøren: Nå, I hører ikke «Voice of America»?

Elev 1: Vi vil jo ikke blive vist noget andet.

Skoleinspektøren: Jeg kan se, at vi har opdraget jer forkert ud fra et medborgerskabsperspektiv. Ud fra et medborgerskabsperspektiv, så har i et hængeparti. Men der altså slet ingen patrioter her i klassen?

Elev: Hvad vil det sige at være patriot? At støtte magthaverne?

 
 
My ne - nemy. Vi er ikke stumme. Transparent fra antikorruptionsdemonstration i Perm 26. marts. Foto: 59.ru


Skoleinspektøren: Jeg sagde til Nikita at .....

Læreren: Jeg undskylder, tag at organiser en gruppe og lav en arbejdsdag på din gade.

Skoleinspektøren: Unger, hvor mange af jer laver frivilligt arbejde? Op med hænderne

(Tavshed).

Skoleinspektøren: Hvad er frivilligt arbejde til for? Der har I jeres medborgerskab. I skal ikke se ned på Putin og Medvedev. Se på vores kvarter.

Elev 2: Men det frivillige arbejde er jo organiseret af Forenet Rusland, ikke? Det bakkes der op om?

Skoleinspektøren: Ja

Elev 2: Men vi er imod Forenet Rusland.

(latter)

Elev 2: Forstår De?

Læreren: Hvorfor taler du i flertal- vi?

Elev 2: Alle dem, der er imodForenet Rusland, op med hænderne

Elev 1: Jeg er imod.Forskellige stemmer: Alle?

Elev 2: Vi er imod Forenet Rusland

Skoleinspektøren: Og hvad er I for?

Elev 1: For retfærdighed.

Skoleinspektøren: Og hvad er så retfærdighed?

Pige: Det, som vi ikke har.

Elev 1: Refærdighed er når magthaverne tager sig af folk og ikke kun af sig selv. Af almindelige borgere og ikke deres egne millioner. Der er da mange som gerne vil leve i en fri stat, i et frit land.

Skoleinspektøren: Dvs at I mener, at det er blevet værre efter at Putin og Medvedev er kommet til?

Elev 1: Nej, de har bare siddet for længe.

Elev 2: Ja.

Skoleinspektøren: Har du levet i en anden epoke, er der noget jeg er gået glip af? Under hvem har du haft det godt? Har du fået det værre under Putin og Medvedev?

Elev 2: Vi har haft historie.

Skoleinspektøren: Naturligvis

Elev 2. Nå?

Skoleinspektøren: ja og hvad så? Jeg spørger dig konkret, under hvilken leder har du haft det godt? Og hvad så?

Elev 2: vi har i bund og grund kun haft én leder.

Skoleinspektøren: Du sagde at det er blevet værre. Men I har ikke levet i de vilde 90ere. Da alle havde, undskyld mig, våben, skydevåben og der herskede kaos. Jeg studerede dengang. Det var uhyggeligt at gå ud efter otte om aftenen. Det har I ikke set.

Elev 2: Vil De have, at det bliver sådan igen?

Læreren: Det er jer der vil have det!

Elev 2: Nu har de lige sat en i fængsel uden grund. Hentet ham ind på stationen.

Skoleinspektøren: Det er borgerkrig

Elev 2: Det er lovløshed

Skoleinspektøren: Korrekt, det er lovløshed, for hvad fører en hvilken som helst demonstration til, en hvilken som helst slags splittelse til?

Læreren: Til politisk krise, og senere til borgerkrig.

Skoleinspektøren: Og senere borgerkrig. Broderdrab.

Læreren: Vil I have det ligesom i Ukraine, ligesom her i 17?

Elev 2: Vi vil ikke have sådan nogle magthavere.

Læreren: Sig mig, hvad kan I reelt gøre nu? Hvordan?

Elev 2: Tja, bare samles.

Læreren: Og hvad så?

Elev 2: Så bliver der en flok.

Læreren: En flok. Og hvad så? Hvad sker der så?

Elev 2: Folk vil i det mindste se det. De vil se, at der findes borgere.

Læreren: Borgere er en samling mennesker som vil blive anført af nogle voksne mennesker, der om man så må sige, intet har at tabe.

Skoleinspektøren: Unger, vi har i det mindste forsøgt, at advare jer og beskytte jer. Det som begynder nu hedder polemik og den er der ingen, der har brug for. Jeg vil råde jeg til — jeg insisterer ikke, men jeg vil råde jer til at lytte til det vi har sagt og drage visse konklusioner. Og jeg har først og fremmest jeres fremtid i tankerne.

Læreren: Husk at det er farligt.

Skoleinspektøren: Jeg skændtes med de her ordenshåndhævere. Jeg forsøgte at forsvare Maksim. Jeg sagde at det bare var en ungdommelig grille. Tro mig, han har det ikke sjovt lige nu, slet ikke sjovt. Jeg ønsker ikke, at nogen af jer kommer i samme situation. Alt det I siger her, bag skolepultene, det er tomme ord. Sæt handling bag ordene …

Kilde: То есть, патриотов в вашем классе нет?
 
Tilføj kommentar