политика
Ikke et udvandrermedie
Og valget faldt på Riga af flere årsager. For det første er det ikke langt fra Moskva. Det er kun en times flyvning, og hele vores liv hænger jo uløseligt forbundet med Rusland. Indvandringslovgivningen her er gennemsigtig, vi kunne bringe russiske statsborgere hertil og ansætte dem her. Her er et russisktalende miljø, hvilket er vigtigt for journalister, for vi vil ikke blive til et emmigrantmedie. Her har man en fornemmelse af, at der kommer en ny dag i morgen og ikke den samme. I Moskva mistede jeg sidste år den fornemmelse. Og så var Riga sidste efterår også en meget billig by. Rublen var ikke faldet endnu, december-krisen var ikke indtruffet, og folk, som kom hertil fra Moskva, følte sig langt rigere her. Og eftersom at vi er en nyetableret virksomhed med små lønninger, var det en faktor, som vi var nødt til at medregne.
Im Westen nichts gutes
Det er et trist billede af verden, der tegnes i de kremkontrollerede medier. For det første forstærkes isolationen selvfølgelig, for det andet forstærkes retorikken om, at Rusland er omsluttet af fjender. -Hvis De ser en gennemsnitlig nyhedsudsendelse på en af de føderale kanaler, så vil de se - hvis det er nyheder om begivenheder i Vesten — at det enten er tragiske begivenheder eller nedladende kommentarer til det, der foregår i USA eller i Europa. Enten eller. Stort set ingen positive dagsordner fra Amerika eller Europa kommer igennem. Det er ikke noget, der er begyndt igår. I løbet af de sidste par år har vi set, at andelen af internationale nyheder i russiske medier faldet. Den populære udlægning er, at den russiske læser i virkeligheden ikke er interesseret i, hvad der sker i udlandet, fx fordi flertallet af russere aldrig har været i udlandet. Men det er jo ikke en unik situation. Et flertal af amerikanere har jo heller aldrig været i udlandet. Desuden mener jeg, at det selvfølgelig er en kontrollerbar situation. Det er medierne, der kontrollerer den situation. Hvis vi ikkefortæller om, hvad der sker i verden og udelukkende er fokuserede på vores egne nyheder, så mister læseren på et tidspunkt interessen for verden.
Hvis De tilbringer to dage i et rum, hvor der konstant kører russisk stats-tv, så vil De komme ud og råbende, at «Krim er vores» og begynde at stemme på Putin.- Vi forsøger fx i vores medie af alle kræfter at holde en balance. Vi forsøger at fortælle, hvad der sker i USA, vi forsøger at fortælle, hvad der sker i EU, hvad der sker med Islamisk Stat. Emnet Islamisk Stat findes fx stort set ikke i de russiske medier. Underligt nok. Selvom det har været på forsiderne af alle globale medier det sidste år, så tror jeg ikker, der er ikke mange russere, der kender til islamisk stat, ikke mange, der ved, at der sådan et problem. Vi forsøger at holde balancen, også selvom vi synes, det er nemmere at være mere fokuseret på Rusland, så er det stadig meget vigtigt at fortælle, hvad der sker i verden, så er det stadig meget vigtigt at nedbryde denne isolation
Maskinen vil gå i stykker
Af den årsag pågår der ingen kamp mellem synspunkter i den russiske offentlighed.
- Situationen er den, at man er omgivet af propaganda fra alle sider og selv begynder at tro på den. Hvis De tilbringer to dage i et rum, hvor der konstant kører russisk stats-tv, så vil De komme ud og råbende, at «Krim er vores» og begynde at stemme på Putin. Og det sker for alle. Det er den dominerende og meget aggressive og meget effektive maskine, som efter min mening — heldigvis — ikke vil kunne køre evigt. Det kan et menneske ikke holde til i længden. Selvfølgelig kan den køre yderst effektivt i måneder og år, men der kommer et tidspunkt, hvor den går i stykker.
Se også den fulde transskiption af interviewet.